Menu
Hoe kunnen we u helpen? HELIOMARE BIEDT ONDERSTEUNING OP:
Niemand aan de zijlijn!

Dat is waar wij voor staan. Ook als u een handicap, beperking, autisme of niet-aangeboren hersenletsel heeft, wilt u meedoen in de maatschappij. Daarom zetten wij iedere dag onze expertise, kwaliteit en onze mentaliteit in om onze belofte waar te maken. Uiteraard staan uw behoeften en wensen hierbij centraal. Wij werken dus graag samen met u en uw naasten!

We werken voor u aan resultaat

Heliomare begrijpt als dat een keuze voor behandeling, therapie, training, onderwijsvorm of andere ondersteuning gemakkelijker te maken is als u de resultaten daarvan kunt zien. We maken graag aantoonbaar wat onze ondersteuning voor bijdrage levert aan de zelfstandigheid van onze cliënten/patiënten en leerlingen. Dat geeft u een indruk wat u van onze ondersteuning kunt verwachten.

icn_aanmelden Created with Sketch. Ik wil me
aanmelden
icn_verwijzen Created with Sketch. Ik wil iemand
verwijzen
Ik wil het
aanbod bekijken
Ik wil een
vraag stellen

Rechten en plichten

Als cliënt, patiënt of leerling van Heliomare heeft u rechten en plichten als het gaat om uw behandeling of begeleiding. Daarnaast heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens en uw integriteit. Heliomare hanteert een aantal gedragscodes om u een veilig woon- of verblijfsklimaat te verschaffen.

Uw rechten als patiënt of cliënt

De patiëntenrechten zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). In deze Wet zijn zaken met betrekking tot de relatie patiënt en hulpverlener vastgelegd. De behandelaars hebben de plicht om u informatie te geven over uw ziekte of aandoening, onderzoeken, behandeling, de gevolgen hiervan en eventuele risico's. U mag alleen behandeld worden als u toestemming geeft. Hiervoor heeft u informatie nodig. Samen met u en/of uw familie wordt een behandelplan opgesteld. Wij gaan er vervolgens vanuit dat u instemt met dat behandelplan. Uw behandelaar is verplicht een dossier bij te houden. In Heliomare gebruiken we het Elektronisch Dossier. Hierin staan alle gegevens die betrekking hebben op uw behandeling. U heeft in principe recht op inzage in uw dossier. met uitzondering van de gegevens die niet over u zelf gaan. Wilt u inzage in uw dossier, kunt u contact opnemen met uw behandelaar. U kunt hier het privacyreglement van Heliomare inzien. Heliomare houdt zich aan de richtlijnen die staan omschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming d.d. 25 mei 2018.

Uw plichten als patiënt of cliënt

Als patiënt, cliënt of leerling heeft u ook plichten. U moet de behandelaars en begeleiders duidelijk en volledig informeren, zodat het behandelteam of begeleidingsteam de juiste behandeling en/of begeleiding kan geven. U speelt zelf een belangrijke rol in uw behandeling en dagprogramma. U bent voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor het slagen van uw revalidatieplan of dagbestedingsprogramma. Als u iets nog niet helemaal begrijpt, uw doelen wilt veranderen, of als u meer wilt weten, kunt en moet u dit duidelijk aangeven. Verder heeft u de plicht om Heliomare te betalen voor de geleverde diensten.

Voor meer info over de WGBO en andere wetgeving op het gebied van de gezondheidszorg kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid.

Persoonlijke gegevens en medisch of cliëntendossier

U heeft recht op bescherming van uw medische en persoonlijke gegevens. U kunt ervan uitgaan dat alles wat u met uw behandelaar of hulpverlener bespreekt vertrouwelijk behandeld wordt. Alleen de personen die betrokken zijn bij uw behandeling, zijn op de hoogte van uw gegevens. U heeft recht op inzage en/of een afschrift van uw dossier. Inzage of een afschrift kunt u tijdens een bezoek aan uw arts kenbaar maken of schriftelijk aanvragen.

Privacy

Heliomare gaat zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Dit staat omschreven in het privacyreglement van Heliomare.

Vertrouwenspersoon seksuele intimidatie cliënten

Heliomare beschikt over vertrouwenspersonen seksuele intimidatie voor cliënten. De vertrouwenspersoon verleent hulp aan cliënten in geval van (vermeende) seksuele intimidatie en begeleidt de cliënt zo nodig bij het nemen van actie. 

Daniëlle Kerkhof (vertrouwenspersoon kind/jeugd)
T 06 33 755 205
E d.kerkhof@heliomare.nl

of
Robin Talsma (vertrouwenspersoon volwassenen)
T 088 – 920 83 41*
E r.talsma@heliomare.nl
*bij geen gehoor, s.v.p. een mail sturen met het verzoek terug te bellen of een terugbelverzoek doen via de receptie 088 920 88 88.

In de Richtlijn preventie en bestrijding van seksuele intimidatie tussen cliënten van Heliomare vindt u meer informatie over het beleid van Heliomare en de mogelijke stappen die u kunt ondernemen.

Agressiebeleid Heliomare

Binnen Heliomare kunnen cliënten en medewerkers worden geconfronteerd met agressie en ander ongewenst gedrag. Het beleid van Heliomare is gericht op het verschaffen van een veilig woon-, verblijfs- en werkklimaat voor cliënten en medewerkers. Heliomare tolereert dan ook geen ongewenst gedrag als agressie. Met betrekking tot het voorkomen van en reageren op agressie en ongewenst gedrag is een gedragscode opgesteld. U kunt het Agressiebeleid raadplegen. Hierin staan bovendien stappenplannen opgenomen waarin staat omschreven hoe men als medewerker moet en als cliënt kan handelen bij een agressie-incident of ander ongewenst gedrag.

Deel dit bericht
Terug naar boven
Deze website maakt gebruik van cookies

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.