Menu
Alles over onderwijs

Heliomare heeft op verschillende locaties in Noord-Holland scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en beroepsopleidingen. Leerlingen en studenten leren en ontwikkelen zich in hun eigen tempo en op de manier die voor hun het best passend is.

Revalidatie en behandeling

Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen bij ons terecht voor medisch specialistische revalidatie. Voor volwassenen kan dat door opname (klinisch) of poliklinische behandeling. Kinderen en jongeren kunnen een poliklinisch traject doorlopen, ook als zij bij ons op school zitten. Daarnaast is voor mensen met hersenletsel behandeling of begeleiding mogelijk als zij al een revalidatietraject achter de rug hebben.

Arbeidsintegratie bij Heliomare

Iedereen met vragen over arbeids(re-)integratie kan bij ons terecht voor ondersteuning en begeleiding als u. Bijvoorbeeld als u: werk heeft maar dreigt uit te vallen door ziekte of een ongeval; werk heeft en door ziekte of ongeval bent uitgevallen; geen werk heeft, een uitkering ontvangt en weer wil werken óf een vraag heeft over arbeid of werken.

Bewegen en Sport bij Heliomare

Iedereen kan sporten, onafhankelijk van beperking, aandoening of tijdelijke blessure. Ons Beweeg- en sportcentrum is voor iedereen, met of zonder handicap, beperking of blessure. Wij zijn gespecialiseerd in medische fitness voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), een hoge bloeddruk of overgewicht. Volgt u bij ons een revalidatiebehandeling, dan is bewegen en sporten daarvan een belangrijk onderdeel.

icn_aanmelden Created with Sketch. Ik wil me
aanmelden
icn_verwijzen Created with Sketch. Ik wil iemand
verwijzen
Ik wil het
aanbod bekijken
Ik wil een
vraag stellen

Persoonlijk sportprogramma

Wil u (meer) gaan bewegen en niet vastzitten aan één bepaalde sport? Dan is het individuele sportprogramma van Heliomare iets voor u! Of u nu een lichamelijke beperking hebt of niet, Heliomare Sport biedt sportactiviteiten op maat.

Individueel sportprogramma van Heliomare Sport

U profiteert van de mogelijkheid om uw persoonlijke sportprogramma op te stellen en deze na een bepaalde tijd aan te passen. U kunt hierbij kiezen uit de volgende sportactiviteiten:

Fitness

In de fitness kunt u werken aan uw persoonlijke doelen door middel van uw eigen fitness schema. Dit gebeurt zowel op de fitnessapparaten als met losse materialen die in deze ruimte aanwezig zijn. Ook is er de mogelijkheid om aan de grondoefeningen deel te nemen als deze tijdens de training aangeboden wordt.

Training Balans & Stabiliteit

Tijdens deze trainingen wordt er gewerkt aan uw persoonlijke doelen op gebied van het vergroten van stabiliteit en balans in de breedste zin van het woord. Bijvoorbeeld: Het verbeteren van de stabiliteit tijdens het lopen. Ook oefeningen m.b.t. valtraining kunnen aan bod komen.  

De intensiteit van de oefeningen wordt door u zelf bepaald. De trainer bouwt bewust verschillende niveaus qua oefenstof en intensiteit in. Zo kunt u zelf bepalen hoe zwaar een oefening is. Ieder kan op zijn/haar niveau deelnemen.

Aquafit

Aquafit is een combinatie van kracht- en conditieoefeningen in het water. Vooral voor mensen die minder belastbaar zijn, is het een effectieve manier van trainen. Warm water zorgt ervoor dat spieren beter functioneren. De opwaartse druk van het water geeft het lichaam meer bewegingsvrijheid. Hierdoor wordt het makkelijker om doorgaans moeilijke oefenvormen uit te voeren. Om te kunnen deelnemen, moet u zelfstandig zijn in het water en in het bezit van een zwemdiploma.

Banenzwemmen

Banenzwemmen is voor iedereen, met en zonder beperking. Op uw eigen tempo de conditie op peil houden. U zwemt alleen of samen met anderen. Er is een zwemcoach aanwezig voor vragen en het maken van uw persoonlijke trainingsschema. U merkt snel veranderingen in uw lichaam. Zo wordt uw ademcapaciteit steeds groter, waardoor u langere afstanden kunt zwemmen. Om te kunnen deelnemen, moet u zelfstandig zijn in het water en in het bezit van een zwemdiploma.

Bewegen in warm water

Een gezonde én gezellige activiteit in heerlijk warm water van 31° C, waarbij de kans op een blessure nihil is. Bewegen in warm water is gericht op het hele lichaam. Bovendien zorgt de prettige sfeer in de groep voor een gezellige activiteit. De lessen worden door deskundig personeel gegeven en opgebouwd volgens een oefenprogramma. Daarbij wordt met materialen en muziek gewerkt om het plezier te verhogen. Er wordt gewerkt aan de conditie-, coördinatie- en stabiliteitsverbetering. Om te kunnen deelnemen, moet u zelfstandig zijn in het water en in het bezit van een zwemdiploma. Er is geen assistentie aanwezig voor het aan- en uitkleden.

Zaalprogramma

Bij het zaalprogramma wordt voornamelijk getraind met materialen die zich richten op het verbeteren van het uithoudingsvermogen en de algemene conditie van het lichaam. De oefeningen variëren van conditietraining tot sport- en spelonderdelen op individueel niveau.

Nordic Walking

Nordic Walking is eigenlijk stevig wandelen, waarbij u gebruik maakt van stokken. Deze geven u steun aan alle gewrichten en de wervelkolom. Knieën en andere gewrichten worden minder belast. U levert meer arbeid, waardoor uw doorbloeding sterk wordt gestimuleerd. Tijdens de training worden mobiliteits- en stabiliteits- oefeningen aangeboden voor een verbeterde lichaamsbalans.

Tai Chi

Tai Chi is een veilige en langzame manier van bewegen, gericht op lichaamsgevoel en Coördinatie. Bewegingen zijn zacht en worden uitgevoerd in combinatie met een

bepaald ademhalingsritme Deze activiteit wordt in stand geoefend, vindt in een rustige ruimte of buiten plaats en wordt eventueel ondersteund door ontspannende tai chi muziek. Mogelijke vormen zijn: Ba duan jin, YI jin jing en Wu shing.

Mobiliteit en stabiliteit

Deze training ondersteunt de mobiliteit en stabiliteit. We gaan dieper in op een beweging, en je traint meer kleine spieren. Deze training zorgt voor meer kracht en stabiliteit rond en om de gewrichten. Hierdoor kom je meer in balans tijdens de dagelijkse bezigheden.                                                                                                     

Laag belastbaarheidstraining                                              

Een laagdrempelige groepstraining. waarbij bewegen centraal staat op een gematigd niveau. krachtoefeningen worden gecombineerd met cardiovormen zoals wandelen. Deze les is bedoeld om de spieractiviteit te bevorderen.                                                                                                  

(Beach) bootcamp                                                  

Een dynamische training in groepsverband waarbij je zelf je intensiteit bepaald. Een spierversterkende trainingsmethode waarbij kracht en uithoudingsvermogen centraal staan. De Bootcamp trainingsmethode vindt zijn oorsprong binnen de Amerikaanse Navy Seals. Aan deze training kan iedereen deelnemen.                                                

Power                                               

Een groepsles op opzwepende muziek waarbij je gehele lichaam getraind wordt. Tijdens Bodypump maak je gebruik van dumbells, een step en een barbell. Het doel van de les is om kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren. De trainer vereenvoudigd oefenvormen zodat iedereen kan deelnemen. 

HIIT                                                   

Is een zware trainingsvorm waarbij je in 30 tot 60 minuten zware inspanning afwisselt met korte pauzes van secondes of minuten. Iedereen kan op zijn eigen niveau meedoen. Het doel van de les is om kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren.

BBB                                                  

Bij BBB pak je de drie belangrijkste B 's van het lichaam aan. Buik Billen en Benen. In slechts 50 minuten pak je deze drie probleemgebieden aan met behulp van kracht en cardio-oefeningen. Het is de perfecte workout voor mensen die willen afvallen of aan de conditie willen werken.         

Techniek training                                                   

Bij deze training komt elke week een nieuwe oefening aan bod. De focus wordt gelegd op het verbeteren van de techniek van een specifieke krachtoefening. Na de training kan je de oefening toepassen binnen jouw eigen trainingsschema. Het heeft als voordeel dat je minder snel blessures oploopt.                    

Gratis proefles

Heliomare Bewegen & Sport biedt u, op afspraak, een gratis proeftraining aan (m.u.v. fitness). Gewoon om eens te proberen of het wat voor u is. Tijdens deze proeftraining beantwoorden wij al uw vragen.

 

Aanvullende informatie

Meer informatie over de tijden en tarieven

 

Deel dit bericht
Terug naar boven
Deze website maakt gebruik van cookies

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.