Iedere leerling heeft een ontwikkelingsperspectief. Op basis daarvan wordt een uitstroomprofiel gemaakt. Dat profiel is gericht op het niveau waarop de leerling de school kan verlaten, het zogenaamde uitstroomprofiel. Leerlingen hebben bij hun ontwikkeling ondersteuning nodig om na de schoolperiode optimaal te participeren in de samenleving. Tijdens de schoolperiode wordt de benodigde ondersteuning geboden, veelal door de school, door eerste lijns therapeuten of door andere onderdelen van Heliomare, zoals de kinder- en jeugdrevalidatie. Onderwijs en zorg zijn dus volledig op elkaar afgestemd.
Dagelijkse hulp
Een aantal leerlingen heeft bij de persoonlijke verzorging hulp nodig. De ondersteuning varieert van hulp bij het eten en drinken, medicijngebruik, toiletbezoek inclusief eventuele zindelijkheidstraining tot aan- en uitkleden bij zwemmen en gymnastiek. Ook voor de gespecialiseerde lichamelijke verzorging wordt een beroep gedaan op de assistent. Daarnaast is de assistent ondersteunend in het onderwijs bij leerlingen die hulp nodig hebben bij het gebruik van bijvoorbeeld de computer, lezen en schrijven en bij de creatieve- en/of praktijkvakken.
Muziek op De Alk
Alle groepen van SO krijgen muziekles. De lessen variëren van zingen en dansen tot het zelfstandig improviseren op instrumenten voor de hele groep. Leerlingen kennen vaak liedjes die niet in de reguliere muziekboekjes staan. De leerkracht probeert er achter te komen welke muziek een leerling in zich heeft en gaat daarmee aan de slag. Daarbij wordt divers visueel materiaal gebruikt, zoals handpoppen en verkleedkleren.
Wat is het doel van muziek?
Het hoofddoel van de muzieklessen is vooral het opbouwen van sociale vaardigheden. Leren luisteren naar elkaar en respect hebben voor hoe anders een ander kan zijn. De leerlingen worden aangemoedigd om net een stapje verder te gaan dan ze uit zichzelf zouden durven. Zo wordt het zelfvertrouwen en de fantasie van de leerlingen geprikkeld.
Het is ook mogelijk om individuele muziektherapie te volgen.
De lesmethode en CD die de leerlingen van De Alk krijgen aangeboden is gemaakt door muziekdocent Michiel Eeltink. Meer informatie is te vinden op zijn website. Michiel verzorgt ook enkele modulen voor stichting muziek en zorg.
ICT
ICT neemt bij ons een belangrijke plaats in. Het biedt diverse mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen en te motiveren en on de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.
ICT oplossingen
Veel van onze leerlingen kunnen door hun motorische beperkingen niet of moeilijk schrijven, tekenen, manipuleren met leermaterialen en/ of praten. Deze beperkingen kunnen de deelname aan het onderwijs- leerproces (ernstig) bemoeilijken. ICT kan beperkingen voor het volgen van onderwijs (deels) opheffen.
De leerontwikkeling wordt op deze manier minder beperkt door de handicap. Door het vergemakkelijken van motorische handelingen geeft de computer aan de leerling meer educatieve mogelijkheden om zelfstandig te leren, te communiceren, eigen initiatieven te nemen en zelf invloed uit te oefenen op wat hij doet. Hierdoor kan het gevoel van eigenwaarde en zelfrespect enorm groeien. De leerling die motorisch niet in staat is om de gewone computermuis of het toetsenbord te gebruiken, kan met behulp van allerlei computeraanpassingen toch “gewoon” werken op de computer. De computer wordt op deze manier als prothese middel ingezet.
Het vergroten van de zelfstandigheid is een grote meerwaarde voor de inzet van ICT binnen ons onderwijs. Op school heeft de ICT deskundigheidsbevordering van zowel het personeel als ook de leerlingen een hoge prioriteit.
Educatieve software
Door het werken met educatieve software (eduware) kan er goed rekening gehouden worden met verschillen in aanleg, tempo, voorkeur en leerstijl van onze leerlingen. Zo biedt het werken met een computer de leerlingen structuur, oefeningen worden op aantrekkelijke en dus motiverende manier gepresenteerd, leerstof wordt makkelijker gevarieerd makkelijk van leerstof en de computer wordt door de leerlingen als een objectief medium gezien. Bij afkeuring heeft het geen emotionele lading: als iets niet lukt, probeer je het gewoon nog een keer. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van multimedia (beeld, geluid , animatie & video) worden de lessen nog aantrekkelijker.