Designing curriculum for pre-school teachers who work in inclusive classroom settings
Inclusieve voor- en vroegschoolse voorzieningen
Met de ratificatie van het VN-verdrag uit 2006 inzake de rechten van personen met een handicap verplichten landen zich om een inclusief onderwijssysteem in te richten. Een aantal Turkse organisaties hebben van de EU subsidie ontvangen om een trainingsprogramma te ontwikkelen voor leraren die in voor- en vroegschoolse voorzieningen ook kinderen met een handicap moeten begeleiden en ondersteunen.
Doel
-
De Turkse partners ondersteunen bij de ontwikkeling van dit trainingsprogramma.
Taakstelling Heliomare
-
Twee literatuurstudies verrichten: 1) naar de kenmerken van inclusieve voor- en vroegschoolse voorzieningen en welke eisen vanuit de EU gesteld worden aan dit soort voorzieningen, en 2) suggesties doen hoe leraren via zelf- en peerevaluatie bij kunnen dragen aan kwaliteitsverbetering.
-
Een studiebezoek organiseren aan Nederlandse voor- en vroegschoolse voorzieningen, waaronder voorzieningen voor speciaal onderwijs, met het doel voorbeelden van good practice te laten zien en te laten ervaren en deelnemers in contact brengen met professionals uit de beroepspraktijk en de opleidingspraktijk, zowel MBO als HBO.
-
Zitting nemen in het projectmanagement.
Betrokken instellingen
-
Zihinsel Yetersiz Çocukları Yetiştirme ve Koruma Vakfı (Foundation for Education and Protection of Children with Intellectual Disabilities)-(ZİÇEV), Turkije
-
Gazi University Ankara, Turkije
-
Hacettepe University Ankara, Turkije
-
Ankara Directorate of national Education, Turkije
-
CJD Frenchen Berufsbildungswerk (CJD BBW Frechen), Duitsland
-
Asociación cultural y medioambiental Permacultura Cantabria, Spanje
-
Heliomare
Financiering
Het onderzoek wordt gefinancierd door de Europese Unie via het Erasmus+ programma, Key Action 2, strategische partnerschappen.
Publicaties
-
EU Policy on and Practices in EU Member States Regarding Inclusive Education in Early-Years Settings.
-
Self- and Peer Assessment in Inclusive Early Childhood Education and Care Settings
Zie verder: http://www.ogretmenplatform.org/en/subOutputs
Looptijd
Startdatum: januari 2016
Geplande einddatum: juli 2018