Lesgeven is veel meer dan het halen van goede cijfers alleen. Het gaat erom dat je als leerkracht leerlingen stimuleert om zich op allerlei manieren te ontwikkelen en dat ze kritisch gaan nadenken. Zodat ze zich, als ze van school afgaan, staande kunnen houden in de maatschappij.
Bij ons op school zitten vooral pubers. Een heerlijke doelgroep vind ik het. Juist omdat pubers stronteigenwijs zijn. Maar ook omdat ze een eigen visie op de wereld beginnen te ontwikkelen en tegelijkertijd openstaan voor de input van anderen. Althans als je de juiste benadering weet te vinden.
De laatste jaren is er behoorlijk wat veranderd in het onderwijs. Kregen de leerlingen vroeger vooral les uit boeken, tegenwoordig zijn de lesmethodes grotendeels gedigitaliseerd. Ook het leren van digitale vaardigheden is in het curriculum opgenomen. Al waak ik ervoor dat we niet doorschieten in het gebruik van digitale middelen, want onze doelgroep is al behoorlijk schermverslaafd. Maar dat ICT veel mogelijkheden biedt in het speciaal onderwijs staat buiten kijf.
Zo maakt spraaksoftware het voor leerlingen met een zwakke sensomotoriek mogelijk om zelf antwoorden op vragen in te vullen. Voorheen zat er iemand naast de leerling om hetgeen wat de leerling zei, op te schrijven. Ook Chat GPT is een uitkomst. Ik weet, sommige zijn er wars van, maar ik zie vooral voordelen. De app helpt leerlingen bij het maken van een werkstuk, het helpt hen dingen op te zoeken, teksten te structureren en te controleren. Ook de docent heeft er baat bij. Je vertelt de software dat je iets wil vertellen over vulkanen, dat er plaatjes en filmpjes bij moeten komen en dat het een kwartier mag duren, en Chat GPT laat er een les uitrollen.
Kregen de leerlingen vroeger vooral les uit boeken, tegenwoordig zijn de lesmethodes grotendeels gedigitaliseerd.
Pjotr Neering
Verder besteden we tijdens het wekelijkse Talentblok, bestaande uit lessen die buiten de examenstof vallen, bijvoorbeeld aandacht aan robotica en aan programmeren. Ook hebben we 3D printers waar de leerlingen zeer enthousiast over zijn omdat ze van alles mogen ontwerpen. Een knop voor op hun rolstoel bijvoorbeeld. Eerst tekenen ze de knop bij de les kunstzinnige vorming, vervolgens rolt het ontwerp uit de 3D printer om het ontwerp daarna te finetunen bij het vak techniek zodat de knop ook echt op een rolstoel past.
En tot slot, binnenkort komen er VR brillen. Hiermee kunnen leerlingen bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken oefenen of ervaren hoe het is om rond te lopen op een mbo of hbo. Voor veel leerlingen is de overgang van onze school naar een vervolgopleiding behoorlijk impactvol en zo kunnen ze zich daar alvast op voorbereiden. En ja, eerlijk is eerlijk, VR is nuttig, maar vooral óók heel leuk. Zeg nou zelf, een potje mindcraft is toch veel gaver mét VR bril?