Medisch Specialistische Revalidatie
Stichting Heliomare heeft met vrijwel alle zorgverzekeraars afspraken gemaakt, zodat wij ook aan zoveel mogelijk verzekerden revalidatiezorg kunnen aanbieden.
Hieronder vindt u belangrijke informatie en veelgestelde vragen en antwoorden over de vergoeding van uw behandeling.
- Heb ik een verwijzing nodig voor een bezoek aan Heliomare? Ja.
Voor vergoeding van uw consult, intake, opname en/of behandeling in Heliomare heeft u een verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts, specialist ouderengeneeskunde of medisch specialist nodig. Niet bij alle zorgverzekeringen gelden dezelfde verwijzers als geldig. Neem hiervoor ook contact op met uw zorgverzekeraar. De verwijzing mag op het moment van de start van uw behandeling niet ouder zijn dan 3 maanden. Zonder geldige verwijzing kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen of dat u pas behandeld wordt als u de juiste verwijzing heeft. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk. Een verwijzing is, na afgifte, een jaar geldig. Zonder deze verwijzing is er geen sprake van zorg in het kader van de basisverzekering. Dit betekent dat Heliomare de factuur niet aan uw zorgverzekeraar kan sturen. U bent dan zelf verantwoordelijk voor de betaling van de factuur. - Moet ik mij identificeren bij Heliomare? Ja. Als u wordt uitgenodigd voor een eerste afspraak bent u verplicht om u te identificeren op een van onze locaties.
In Nederland geldt een identificatieplicht in de zorg. Dit betekent dat u zich altijd moet kunnen identificeren. Deze identificatieplicht in de zorg is van toepassing op iedereen (ook minderjarigen onder de 14) die gebruik wil maken van zorg bij Heliomare.
Identificatie bij Heliomare is cruciaal voor de betaling van de medische zorg die u nodig hebt. Kunt u namelijk geen geldig identiteitsbewijs overleggen, dan kunnen wij de kosten niet declareren bij uw zorgverzekering. Dit betekent dat uw zorgverzekeraar niets vergoedt en dat alle kosten voor uw eigen rekening komen. Voor u een zeer onwenselijke situatie aangezien medische kosten al snel zeer hoog kunnen oplopen.
Wanneer u bij de eerste afspraak geen geldig identiteitsbewijs kunt overleggen heeft u wettelijk 14 dagen de tijd om alsnog een geldig identiteitsbewijs te overleggen.
Als geldig identiteitsbewijs worden geaccepteerd:
Een geldig Nederlands paspoort
Een geldig rijbewijs
Een geldige Nederlandse identiteitskaart
Een geldig vreemdelingendocument - Onze controle op uw verzekeringsgegevens (COV)
Om uw behandeling te kunnen declareren bij uw zorgverzekering worden uw verzekeringsgegevens gecontroleerd. Deze controle geeft Heliomare informatie over hoe u verzekerd bent en met welk zorgverzekeringspakket (basis en/of aanvullend). Deze controle wordt alleen uitgevoerd indien uw behandeling wordt vergoed vanuit de zorgverzekeringswet, Wet Langdurige Zorg (WLZ) of de aanvullende zorgverzekering. Deze controle wordt niet uitgevoerd indien u een beschikking vanuit de gemeente (WMO) of de Jeugdwet (JW) hebt. - Valt mijn revalidatiebehandeling in het basispakket van mijn zorgverzekering? Ja.
Medisch specialistische revalidatiezorg valt onder het basispakket van uw zorgverzekering, als ‘medisch specialistische revalidatie’. Alleen met een verwijzing van een arts, wordt de zorg vergoed door uw zorgverzekeraar. Houd er wel rekening mee dat uw eigen risico van toepassing is op uw basisverzekering, dit geldt voor iedereen van 18 jaar en ouder. Als de behandeling doorloopt in een nieuw jaar, kan het zo zijn dat hierdoor weer het eigen risico wordt aangesproken. Heliomare heeft met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten. - Heb ik een eigen risico voor de medisch specialistische zorg? Ja.
De behandeling van uw zorgvraag bij een van de specialismen van Heliomare valt onder de categorie medisch specialistische zorg. Dat heeft in principe altijd gevolgen voor uw eigen risico, tenzij u in dat kalenderjaar al zorg hebt afgenomen die volledig ten laste is gegaan van uw eigen risico. De zorgverzekeraar houdt het eigen risico bij. Iedere verzekerde heeft een wettelijk verplicht minimaal eigen risico. - Hoe wordt mijn behandeling vergoed door de zorgverzekering?
Voor de zorgverzekering duurt een behandelperiode maximaal 120 dagen. Hierbij registreert Heliomare welke activiteiten zij verricht om een diagnose vast te stellen en/of uw aandoening te behandelen. Duurt uw behandeling langer, dan wordt administratief nog een keer een behandelperiode van maximaal 120 dagen gestart. Na deze periode dienen wij opnieuw een declaratie in bij uw zorgverzekeraar. Dit kan alleen als er nog een behandelindicatie is. - Is vooraf bekend wat mijn behandeling gaat kosten?
De kosten voor een behandeling zijn vooraf niet precies te bepalen. De prijs die in rekening wordt gebracht, is namelijk grotendeels afhankelijk van vijf factoren:- Hoe vaak u voor consult bij de arts op de polikliniek komt
2. Welke onderzoeken worden gedaan (bijvoorbeeld foto’s, echo, scan, bloedonderzoek)
3. De diagnose die gesteld wordt
4. Welke zorg en handelingen worden geleverd (bijvoorbeeld opname, dagbehandeling of een behandeling door o.a. een fysiotherapeut, ergotherapeut, psycholoog of revalidatiearts)
5. Bij welke zorgverzekeraar u bent verzekerd
De prijs kan verschillen per zorgverzekeraar en is afhankelijk van de onderhandelingen tussen de verzekeraar en Heliomare. Ben je niet verzekerd, dan gelden zogenoemde passantentarieven.
- Hoe vaak u voor consult bij de arts op de polikliniek komt
- Wat als ik niet verzekerd ben?
Als uw zorgverzekeraar geen zorgovereenkomst heeft afgesloten met Heliomare, of u heeft geen Nederlandse zorgverzekering, dan kan het zijn dat u (een deel van) de kosten zelf moet betalen. Heliomare brengt dan het passantentarief in rekening, aan u als patiënt. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt jaarlijks de maximum tarieven, met deze richtlijn bepaalt Heliomare de hoogte van de passantentarieven. De passantentarieven voor 2025 zijn als volgt: Medisch Specialistische Revalidatiezorg. Bekijk hier het overzicht 2023 en 2024.
Wanneer u geen zorgverzekering heeft afgesloten, dient u zelf de volledige kosten van de behandeling te betalen. U betaalt eerst een voorschot van de te verwachten kosten, na afloop van het DBC (120 dagen) volgt de volledige factuur.
Wanneer u niet verzekerd bent, dan brengen wij het wettelijke maximumtarief voor uw behandeling bij u in rekening. U vindt deze op de website van de Nederlandse Zorg Autoriteit: https://www.nza.nl/zorgsectoren/medisch-specialistische-zorg. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt deze tarieven jaarlijks vast. - Wat als ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekering?
Als u bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, kunt u dit bij uw eerstvolgende bezoek aan ons doorgeven. Wij zorgen dan voor een juiste registratie en verwerking. - Hoe worden mijn facturen berekend?
U krijgt niet na afloop van elke afspraak een factuur. U krijgt een factuur voor een bepaalde periode, onafhankelijk van hoeveel afspraken er in die periode hebben plaatsgevonden. Normaal duurt zo’n periode 120 dagen, tenzij u 42 dagen achtereen geen afspraken heeft gehad. Dan ontvangt u eerder de rekening. Het kan zo zijn dat u in een periode maar één keer een afspraak heeft gehad. Als u een jaar aaneengesloten in behandeling bent, ontvangt u dus drie keer een rekening, elke keer na 120 dagen. In principe sturen wij de rekening naar uw zorgverzekeraar. Let op: de zorgverzekeraar hanteert bepaalde schalen voor de berekening van zorgkosten. Bijvoorbeeld een schaal van 0 tot 4 uur zorg en van 4 tot 9 uur zorg. Voor elke schaal wordt een vast bedrag gerekend. Als u een uur op gesprek geweest bent, betaalt u dus hetzelfde als dat u 4 uur zorg zou hebben ontvangen. Hierbij geldt trouwens dat uren van revalidatieartsen zwaarder wegen dan uren van therapeuten. Als u in werkelijkheid een gesprek van een uur met een revalidatiearts heeft gehad, wordt er door de zorgverzekeraar 2,9 uur berekend.
Het kan voorkomen dat uw specifieke behandeling minder handelingen of verrichtingen bevat dan gemiddeld. In dat geval wordt toch het volledige tarief in rekening gebracht, omdat er sprake is van een gemiddeld tarief. Omgekeerd kan het ook voorkomen dat u meer dan het gemiddeld aantal handelingen ontvangt, ook dan wordt het gemiddelde tarief in rekening gebracht.
Meer informatie over uw zorgkosten kunt u vinden op de website www.dezorgnota.nl. Deze website is een gezamenlijk initiatief van ziekenhuizen en zorgverzekeraars om u zo goed mogelijk te informeren over uw zorgkosten. De site geeft antwoord op mogelijke vragen die u heeft over uw zorgnota of geeft aan waar u met welke vraag terecht kunt. - Ik heb 40 minuten therapie gehad en zie dat jullie een nota sturen van 50 minuten. Hoe zit dit?
Voor revalidatie is landelijk afgesproken dat zowel de ‘directe’ als de ‘indirecte’ behandeltijd wordt gedeclareerd. ‘Directe tijd’ is de tijd die de behandelaar rechtstreeks aan u besteedt, zoals tijdens een behandeling of bij telefonisch contact. ‘Indirecte tijd’ is tijd die aan uw behandeling wordt besteed terwijl u zelf niet aanwezig bent. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, planning, overleg en verslaglegging. Deze indirecte tijd wordt ook meegerekend in de behandeltijd. Zowel de directe als de indirecte tijd die aan uw revalidatie besteed wordt, wordt zorgvuldig geregistreerd door uw behandelaars. - Hoe wordt de prijs van mijn revalidatiebehandeling bepaald?
Heliomare gebruikt, net als alle andere revalidatiecentra in Nederland, Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s) om de zorg in rekening te brengen. In een DBC is vastgelegd welke behandeling bij uw zorgvraag hoort. Er zijn voor alle mogelijke aandoeningen DBC’s, met elk een eigen prijs. Deze prijs is gebaseerd op de zorgactiviteiten die gemiddeld nodig zijn voor diagnose en/of behandeling. Heliomare rekent dus een vast bedrag voor de kosten van uw revalidatiebehandeling. Wij declareren deze kosten bij uw zorgverzekering. - Wat kost mijn revalidatiebehandeling?
Pas als de diagnose en de inhoud van het behandelprogramma bekend zijn, kan de hierbij behorende prijs worden bepaald. Een indicatie hiervan vindt u op de website van de Nederlandse Zorg Autoriteit: https://www.nza.nl/zorgsectoren/medisch-specialistische-zorg of in deze tarieventabel 2024 en 2025 - Verschillende locaties
De kosten voor een behandeling zijn binnen Heliomare niet locatiegebonden. Dat betekent dat voor een behandeling onafhankelijk van de locatie hetzelfde tarief in rekening wordt gebracht.
Revalidatie behandeling in het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ)
Revalidatieartsen van Heliomare voeren in het RKZ consulten uit en er vindt revalidatiebehandeling plaats onder verantwoording van revalidatieartsen van Heliomare. De declaratie voor deze behandeling wordt door Heliomare naar de zorgverzekeraar gestuurd. In dit geval zal u de naam Heliomare terugvinden in het overzicht van zorgkosten bij uw zorgverzekeraar.
Meer informatie
- Voor meer informatie over zorgkosten verwijzen wij naar de website: www.zorgwijzer.nl
- Voor meer informatie over een DBC zorgproduct verwijzen wij naar de website: www.nza.nl