Onze onderwijsspecialisten
Onze specialisten werken nauw samen met ouders, de leerling en docenten om te onderzoeken wat de mogelijkheden van het kind zijn op een reguliere school. We zorgen voor onderwijs op maat dat aansluit bij de behoeften van de leerling. Het begint bij het breed in kaart brengen van de leerling om uiteindelijk samen tot een mooi advies te komen. Dit is altijd maatwerk. Lees hier meer over onze passende leer- en ontwikkelpaden.
Heliomare Inclusie Team (HIT)
Jacqueline Blokker
Na de Pabo ruim 30 jaar geleden, ging ik werken als leerkracht speciaal onderwijs bij Heliomare en vervolgens als intern begeleider voor vmbo/havo. Ik was nauw betrokken bij de oprichting van het HIT. Verder studeerde ik pedagogiek en heb volgde ik de opleiding tot psychotherapeut aan de TA-opleiding.
Mijn passie ligt bij ondersteunen van kinderen en jongeren met (zeer) moeilijk verstaanbaar gedrag. Ik geloof in het zoeken met het kind/jongere naar oplossingen die werken, vaak met behulp van de PDP-methode (Person Driven Planning). Mijn kwaliteiten: openheid, toegankelijkheid, het vermogen om niet snel te oordelen, flexibiliteit en diepgewortelde nieuwsgierigheid. Deze eigenschappen helpen me om effectief samen te werken en oplossingen te vinden bij de uitdagingen om een kind of jongere te begeleiden naar een passende (onderwijs)plek.
Letty Dekker
De leerling aan het roer, daar doe ik het voor. Leerlingen weer de regie geven en samen puzzelen tot ze weer een plekje hebben gevonden om tot bloei te komen en zich verder te ontwikkelen.
Door mijn rijke ervaring in het onderwijs, vind ik het fijn om mee te denken over wat er wél mogelijk is. Ik zit bomvol ideeën, ben nieuwsgierig, kan oordeelloos denken, zie overal kansen en mogelijkheden en kan met mijn enthousiasme veel mensen meekrijgen. Als specialist inclusief onderwijs kom ik bij het Heliomare Inclusie Team (HIT) helemaal tot mijn recht.
Ilse Glas
Hart en oog voor de leerling. Dat is mijn motto en uitgangspunt. Als docent ben in begonnen in het voortgezet speciaal onderwijs. Hier heb ik vervolgens ook ervaring mogen opdoen als schoolmaatschappelijk werkster en ondersteuningscoördinator. Vanuit het speciaal onderwijs maakte ik de overstap naar het regulier voortgezet onderwijs. Fijn om samen met leerlingen, ouders en het team van de school, onderwijs passend te maken en samen te denken in mogelijkheden.
Op dit moment werk ik ambulant als specialist passend onderwijs. Een plek waar voor mij alles samen komt. Vanuit het Heliomare Inclusie Team (HIT) ga ik samen met de jongeren op zoek naar een passende vorm van onderwijs of dagbesteding. Hierin volg ik de leerling naar zijn/haar stip op de horizon en verkennen wij samen het pad er naartoe.
Corrie Mors
Mijn werkervaring heb ik opgedaan in verschillende beroepen, zoals de kraamzorg en onderwijs. Ik heb 12 jaar ervaring in ontwikkelingsgericht onderwijzen in de bovenbouw. De laatste 7 jaar in groep 8 met daarbij het verwijzen naar het voortgezet onderwijs. Mijn opleiding pedagogiek heeft mij extra handvatten gegeven om (zorg-)leerlingen te begeleiden. Vanaf maart 2012 deed ik binnen het VSO veel praktijkervaring op als docent, trajectbegeleider en intern begeleider. Momenteel werk ik ambulant als specialist passend onderwijs. Mijn kwaliteiten observeren, signaleren en rapporteren komen mij daarbij goed van pas. In deze functie begeleid ik jongeren terug naar onderwijs en/of een passende dagbesteding. Daarbij geldt: regie bij de jongere!
Eva Schoots
Het onderwijs is in veel vormen aanwezig tijdens mijn loopbaan. Gedurende mijn studie Pedagogiek kreeg ik de kans om te werken op een mbo-school. Vervolgens ben ik in het 3e jaar stage gaan lopen op de Spinaker, een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Alkmaar.
Na mijn opleiding heb ik achtereenvolgens gewerkt op het Keerpunt in Alkmaar, het huidige CLEO en daarna op het Willem Blaeu. Bij beide scholen begeleidde ik jongeren die vanwege gedrag en/of psychische problematiek vastliepen.
Nu zit ik bij het HIT waar we proberen om het kind of de jongere in beweging te krijgen en samen op zoek te gaan naar een passende plek. Dat kan dagbesteding en/of onderwijs zijn. De jongere heeft de regie, het HIT volgt daar waar het kan.
Sandra Hartsteen
Inmiddels ben ik 30 jaar werkzaam in het onderwijs. Zowel in het basisonderwijs en voorgezet onderwijs als in het speciaal onderwijs en als ambulant begeleider. Ik heb ruime expertise en denk graag mee bij complexe problemen in leren en gedrag, aandacht en werkhouding. Daarbij breng ik de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van een leerling in kaart. Daarnaast coach ik leerkrachten en begeleiders.
Loes Martinius
Ik haal veel energie uit mijn werk waarin ik kinderen, ouders en leerkrachten begeleid binnen het passend onderwijs. Wat mij drijft, is het zien van het potentieel in anderen, vooral bij kinderen. Wat zit er allemaal in? Welke kwaliteiten komen nog niet volledig tot hun recht? Ik krijg energie van het zien groeien van kinderen, maar ook van het ondersteunen van ouders en leerkrachten om samen de beste omgeving te creëren voor hun ontwikkeling.
Ik ben mijn loopbaan gestart als ergotherapeut, maar mijn interesse in persoonlijke ontwikkeling en begeleiding van kinderen binnen het onderwijs heeft mij verder geleid. Mijn gereedschapskist is inmiddels uitgebreid met haptonomie, ACT (Acceptance and Commitment Therapy), motiverende gespreksvoering, ontspanningstechnieken en talentgericht coachen met Gallup Strengths.
Of het nu gaat om vraagstukken in passend onderwijs, zoals motoriek, sensorische uitdagingen, concentratie of sociaal-emotionele ontwikkeling, of om bredere thema’s als zelfontplooiing en bewustwording – ik ben er om te helpen. Elk kind is uniek, en samen met ouders en leerkrachten werk ik graag aan het creëren van een pad dat aansluit bij de specifieke behoeften en talenten van het kind.
Jouw kind, jouw situatie is uniek, en ik loop graag een stukje met jullie mee op deze weg.
Ellen Glandorff
Mijn ervaring als ergotherapeut heb ik opgedaan bij de klinische revalidatie van jongvolwassenen, de mytylschool van Heliomare, de vroegbehandeling, het NMA-team van de Trappenberg (nu Merem revalidatie) en bij ODC de Vijfhoek.
Met veel plezier werk ik nu voor Heliomare Passend Onderwijs Advies. Wat doe ik dan in een notendop? Ik vlieg in en uit: ik kijk kort mee, analyseer waar de problemen en vooral de oplossingen liggen, stem af met de leerling, leerkracht en ouders, en kijk wat haalbaar is voor zowel leerling als leerkracht. Voor vragen over praktische vaardigheden, zitten in de klas, kleutervaardigheden en schrijfrijpheid, schriftelijke lesstofverwerking op school (schrijvend of digitaal), aanvragen van voorzieningen bij UWV en prikkelverwerking, denk ik graag mee in het regulier onderwijs.
Floor Mulder
Marlies Melio
Ik heb tien jaar als leerkracht gewerkt op Heliomare De Alk so in Alkmaar. Hier heb ik leerlingen lesgegeven waarbij het leren niet vanzelf gaat. De afgelopen vijf jaar heb ik op het vso Heliomare College Alkmaar gewerkt. Hier was ik naast leerkracht ook mentor van een onderbouw groep. Ook was ik aanmeld coördinator van de locatie. Met deze ervaring, een master SEN gedrag en een grote passie voor het onderwijs hoop ik leerlingen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. Zodat ze kunnen stralen op hun eigen manier.
Dit doe ik niet alleen, maar met een team van hele gedreven en enthousiaste professionals.