Mijn Film - Mijn Verhaal
Sommige kinderen en jongeren kunnen door hun lichamelijke beperking of ziekte moeilijk of niet spreken. Hierdoor kunnen zij vaak moeilijk verhalen vertellen over dagelijkse activiteiten en kunnen zij zich vaak onvoldoende duidelijk maken. Zelfgemaakte films zijn een mooie mogelijkheid om deze kinderen en jongeren daarbij te ondersteunen; Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC). Ondanks hun spraakbeperking kunnen ze dan toch verhalen vertellen, die voor ouders, broertjes/zusjes, maar ook voor leerkrachten en klasgenoten te begrijpen zijn. Ze krijgen hierdoor meer mogelijkheden om te kunnen communiceren en verhalen te vertellen over dagelijkse activiteiten; zeker nu beeld zo toegankelijk is.
In het onderzoek gaat de deelnemers, leerlingen van Leerweg 3 van Heliomare onderwijs, zelf films maken vanuit het eigen perspectief. Deze zelfgemaakte films zullen zij dan vervolgens inzetten als ondersteuning bij hun communicatie en het vertellen van hun verhaal aan ouders, broers en zussen, familieleden en vrienden en vriendinnetjes. De deelnemers zijn zelf de regisseur, cameraman/vrouw én editor van hun film en hun verhaal in beeld en woord. Taalonderwijs en media-onderwijs kunnen elkaar op die manier mooi aanvullen. Met behulp van gestandaardiseerde instrumenten, zoals de CFCS en de CAPE-PAC wordt de communicatieontwikkeling van de betreffende leerling in kaart gebracht.
De doelen van het onderzoek zijn:
-
Het ontwikkelen van een vertel-lesmethode voor kinderen en jongeren die niet of nauwelijks kunnen spreken gebaseerd op het gebruik van zelfgemaakte films.
-
De doelgroep en hun omgeving kennis te laten maken met het gebruik van film binnen het vertellen verhalen.
Betrokken instellingen
-
Radboud Universiteit Nijmegen
-
Heliomare
-
Revalidatiefonds
-
NSGK
-
VSB Fonds
-
Boor Kwaliteit in Onderwijs
-
Phelps Stichting voor Spastici
Financiering
Het project wordt gefinancierd door Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK), Revalidatiefonds, VSB fonds en de Phelps stichting voor Spastici.
Looptijd
Startdatum: september 2016
Geplande einddatum: juni 2017