Autisme en Wonen
In dit onderzoek is bekeken in welke mate bepaalde indicatoren een rol spelen bij prettig wonen op het gebied van de huisvesting en op het gebied van de ondersteuning door de cliëntbegeleiders bij jongvolwassenen met autisme met een normale tot hoge intelligentie. Het onderzoek is uitgevoerd mèt jongeren met autisme en gaat niet alleen ‘over’ jongeren met autisme. Op basis van de uitkomsten van focusgroepgesprekken is gekozen om de thema’s in het onderzoek te beperken tot twee gebieden: prettig wonen in relatie tot de huisvesting en prettig wonen in relatie tot de ondersteuning door professionals. Voortvloeiend uit de gesprekken met de jongeren en vanuit het literatuuronderzoek zijn een aantal subthema’s benoemd voor het onderzoek.
Doelen van het onderzoek:
-
Bepalen in welke mate de indicatoren van de subthema’s een rol spelen op het gebied van de huisvesting in relatie tot prettig wonen voor jongvolwassenen met autisme.
-
Bepalen in welke mate de indicatoren van de subthema’s een rol spelen op het gebied van de ondersteuning door cliëntbegeleiders in relatie tot prettig wonen voor jongvolwassenen met autisme.
Resultaten
Aan het onderzoek namen vier jongvolwassenen (18-28 jaar oud) met autisme met een normale tot hoge intelligentie deel. De deelnemers woonden bij Heliomare in Wijk aan Zee/Beverwijk. De contactpersoon/ cliëntbegeleider van de vier jongvolwassenen nam ook deel aan het onderzoek. Per respondent is een semigestructureerd interview afgenomen.
Met betrekking tot de huisvesting vonden de jongeren de volgende indicatoren belangrijk:
-
Binnen in huis: eigen invloed van de bewoner, grootte van de ruimte
-
Buiten: rustige woonomgeving en veiligheid
-
Prikkels: geluid !! en licht
De antwoorden van de contactpersonen vertoonden een hoge correlatie met de antwoorden van de jongeren.
Met betrekking tot de ondersteuning vonden de jongeren de volgende indicatoren belangrijk:
-
Competenties van de ondersteuner: aanwezigheid, persoonlijke aandacht, sociaal vaardig & attitude
-
Afstemming: kijk naar mij als persoon, zorg voor echt goede overdracht
-
Betrokkenen: contact familie wisselende reacties
-
Overig: wisselingen in personeel, onzekerheid, geef ons een rol bij de introductie/meer betrokkenheid
Vanuit het oogpunt van de contactpersonen waren de volgende indicatoren belangrijk met betrekking tot de ondersteuning:
-
Competenties: aanwezigheid, persoonlijke aandacht, kennis, sociaal vaardig & attitude
-
Afstemming: rapportage en overdracht, communicatie !
-
Betrokkenen: eigen netwerk werkt (meestal) positief
-
Overig: populatie van tijdelijk naar permanent wonen gegaan, dagbesteding is cruciaal
Toepassing van de resultaten in de praktijk
Het advies is om interventies te plegen op:
-
Huisvesting: eigen invloed jongere (veilig voelen) en mate van geluid
-
Ondersteuning: persoonlijk contact, attitude, communicatie
Betrokken instellingen
-
Heliomare
-
Hogeschool Utrecht
-
Hogeschool Rotterdam
Financiering
Het onderzoek betrof een studieopdracht.
Looptijd
Startdatum: januari 2016
Einddatum: november 2016