Lily (2) was vanwege haar vroeggeboorte aangewezen op sondevoeding. Ook al was zij een gezonde baby, het lukte haar niet om zelfstandig te gaan drinken. Daardoor bleef zij van sondevoeding afhankelijk. Toen Lily tien maanden was vonden haar ouders Selma en Joris dat er iets moest gebeuren en kwam Lily uiteindelijk terecht bij ons Eetteam.
Selma: “Lily en haar tweelingbroertje Sam werden met 34 weken geboren en belandden op de afdeling neonatologie aan monitors en slangetjes, onder andere voor sondevoeding. Wekenlang verbleven we met z’n vieren in het ziekenhuis, totdat we er op aandrongen naar huis te mogen, ook al dronk Lily zelf nog niet voldoende. Ondanks alle medische adviezen, werden we er niet geruster op. Lily ging namelijk niet zelfstandig drinken. Wij boden haar ieder voedingsmoment een fles aan en als dat niet lukte gingen we over op de sondevoeding. De sonde moest regelmatig vervangen worden door de thuiszorg. Dat was heel naar voor Lily.
Eetteam
Na tien maanden noemde de kinderarts het Eetteam van Heliomare. Gespannen gingen wij naar de afspraak met het team, waar onze zorgen werden omgezet in vertrouwen. Al snel kwamen de psycholoog en logopediste bij ons thuis om met een voeding mee te kijken. Zij gaven adviezen en tips om Lily te leren slikken en het eten te leren verweken. Ook kreeg Lily EMDR behandeling via de verhalenmethode. Dat had effect, waardoor weer nieuwe stappen mogelijk waren.
Dagelijks onderhielden we via WhatsApp contact het met Eetteam, dat een enorme betrokkenheid toonde. Langzamerhand konden we de sondevoeding afbouwen en na twee maanden trok Lily zelf haar sonde eruit. Met allerlei handigheidjes en vormen van voeding is zij zelfstandig gaan eten en drinken. Toen zij haar eerste volledige boterham at, heb ik staan huilen in de keuken. Het was een lange en heel intense periode, met gelukkig ook veel mooie mijlpalen. We zijn het Eetteam enorm dankbaar.”
Meer weten over het Eetteam van Heliomare? Bekijk de pagina Eet en drinkadvies en behandeling voor kinderen en jongeren voor meer informatie.