Bij Heliomare zijn we trots op onze samenwerking met het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland. Samen richten we ons op onderzoek naar sociaal-emotioneel leren en technologie in het speciaal onderwijs. Ons doel is om het welzijn van leerlingen te vergroten door hun sociaal-emotionele vaardigheden te versterken met behulp van technologie.
Sociaal-emotioneel leren en technologie in het speciaal onderwijs
Bij Heliomare erkennen we het belang van sociaal-emotioneel leren voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Deze leerlingen hebben vaak te maken met verminderde sociale vaardigheden door beperkingen op fysiek, cognitief of sensorisch gebied, wat hun welzijn kan beïnvloeden. Technologie kan een waardevolle ondersteuning bieden om deze leerlingen te helpen hun sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen en hun kansen op deelname aan de samenleving te vergroten.
Technologie biedt leraren in het speciaal onderwijs diverse mogelijkheden om sociaal-emotioneel leren te bevorderen. Nu al worden technologieën als Pictoschrijven, ClassdDojo, OMNIDU, de Sprekende Muur en video opnames ingezet door leraren binnen Heliomare Onderwijs, Kijkend naar de toekomst, kan er ook gedacht worden aan:
- Augmented Reality (AR): Hiermee kunnen leerlingen oefenen met situaties die ze moeilijk vinden, zoals het helpen van een klant tijdens een stage.
- Virtual Reality (VR): Hiermee kunnen leerlingen in een gesimuleerde omgeving oefenen voor bijvoorbeeld het staatsexamen.
- Sociaal humane robots: Deze kunnen fungeren als leermaatjes, waarbij leerlingen veilig hun verhaal kunnen delen en feedback krijgen.
- Serious games: Hiermee kunnen leerlingen op een veilige manier ervaren wat de consequenties zijn van hun keuzes.
Technologie moet altijd ondersteunend zijn aan het primair leerproces en kan bijdragen aan het verbeteren van ons onderwijs mits het goed ingezet wordt. Uiteindelijk gaat het niet om de tool, maar om het doel dat we ermee willen bereiken.
Hans Smeele (Onderzoeker en Adviseur Teaching, Learning and technology)
De rol van de onderzoekkring
Onze vijfjarige samenwerking met het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Hogeschool Inholland is een belangrijke pijler in ons streven naar innovatie in het speciaal onderwijs. Samen onderzoeken we hoe technologie kan bijdragen aan het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Deze samenwerking stelt ons in staat praktijkgericht onderzoek te doen en nieuwe technologieën te implementeren die het leerproces verrijken.
Binnen de onderzoekkring TLT Special Needs onderzoeken onze docent-onderzoekers, aan de hand van praktijkvragen vanuit de scholen, de toegevoegde waarde en effecten van technologie. In de toekomst is het de wens dat zij hierin samen zullen werken met vierdejaarsstudenten van Inholland. De onderzoekkring wordt geleid door Hans Smeele (onderzoeker & adviseur Teaching Learning & Technology Heliomare), Diana van Veen (senior onderzoeker Inholland lectoraat TLT) en Nynke Bos (lector Inholland).
Bekijk hier de video waarin onderzoeker Diana van Veen vertelt over de onderzoekkring.