Slapeloze nachten
Een onderzoek naar de relatie tussen slaapproblematiek en het school functioneren, bij jongeren van Heliomare Onderwijs in de leeftijd van 14 t/m 20 jaar gediagnosticeerd met een autisme spectrum stoornis
Slaapproblemen komen veel voor bij kinderen en jongeren met autisme. De slaapproblemen kunnen lichamelijke gevolgen hebben, maar ook invloed uitoefenen op het psychisch en dagelijks functioneren, zoals op het school functioneren. Dit kan weer invloed hebben op de maatschappelijke ontwikkeling van de jongeren.
Het doel van het onderzoek is:
Achterhalen wat de aard van de slaapproblematiek is bij de jongeren van Heliomare Onderwijs met autisme, en wat de mogelijke gevolgen zijn van de slaapproblemen op het school functioneren bij deze jongeren.
Resultaten
Er zijn vragenlijsten verspreid onder drie groepen respondenten; de jongeren met autisme, hun opvoeders en hun leerkrachten. Op die manier wordt er vanuit verschillende perspectieven een concrete visie gegeven op bepaalde onderwerpen rond slaapgedrag en school functioneren. Uit de antwoorden op de vragenlijsten bleek dat het merendeel van de jongeren problemen met slapen ervaart. Dit werd beaamd door zowel de opvoeders als de leerkrachten. De meeste jongeren ervaren moeilijkheden met inslapen en worden ’s nachts minstens één keer wakker. Opvallend was dat jongeren veel gebruik maken van elektrische apparaten voordat zij gaan slapen. Wat betreft de eventuele gevolgen van slaapproblemen, geven zowel de leerlingen als de leerkrachten aan dat er sprake is van concentratieproblemen.
Toepassing van de resultaten in de praktijk
Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt aanbevolen om leerkrachten te informeren over het slaapgedrag van jongeren met autisme, hoe het in hun brein werkt en wat de eventuele gevolgen hier van zijn.
Betrokken instellingen
-
Lectoraat levensloopbegeleiding bij autisme van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen
-
Heliomare
-
Universiteit van Amsterdam
Financiering
Het onderzoek betrof een stageproject.
Looptijd
Startdatum: februari 2016
Einddatum: mei 2016