Menu
Alles over onderwijs

Heliomare heeft op verschillende locaties in Noord-Holland scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en beroepsopleidingen. Leerlingen en studenten leren en ontwikkelen zich in hun eigen tempo en op de manier die voor hun het best passend is.

Revalidatie en behandeling

Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen bij ons terecht voor medisch specialistische revalidatie. Voor volwassenen kan dat door opname (klinisch) of poliklinische behandeling. Kinderen en jongeren kunnen een poliklinisch traject doorlopen, ook als zij bij ons op school zitten. Daarnaast is voor mensen met hersenletsel behandeling of begeleiding mogelijk als zij al een revalidatietraject achter de rug hebben.

Arbeidsintegratie bij Heliomare

Iedereen met vragen over arbeids(re-)integratie kan bij ons terecht voor ondersteuning en begeleiding als u. Bijvoorbeeld als u: werk heeft maar dreigt uit te vallen door ziekte of een ongeval; werk heeft en door ziekte of ongeval bent uitgevallen; geen werk heeft, een uitkering ontvangt en weer wil werken óf een vraag heeft over arbeid of werken.

Bewegen en Sport bij Heliomare

Iedereen kan sporten, onafhankelijk van beperking, aandoening of tijdelijke blessure. Ons Beweeg- en sportcentrum is voor iedereen, met of zonder handicap, beperking of blessure. Wij zijn gespecialiseerd in medische fitness voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), een hoge bloeddruk of overgewicht. Volgt u bij ons een revalidatiebehandeling, dan is bewegen en sporten daarvan een belangrijk onderdeel.

COCP in de klas

Hoe kunnen kinderen die niet kunnen praten gelijkwaardig meedoen in de klas? Onderzoek van het Kohnstamm Instituut in samenwerking met Heliomare gaat na in hoeverre de methode COCP in de klas effectief is. Het COCP-programma stimuleert kinderen (of volwassenen) die door een handicap niet of nauwelijks kunnen spreken nieuwe communicatieve vaardigheden te ontwikkelen of bestaande communicatievormen vaker te gebruiken. 

Doelstelling van het project was achterhalen of training en coaching van klassenteams volgens COCP in de klas leidt tot:

  1. toepassing van tien onderscheiden leerkrachtstrategieën

  2. gelijkwaardige deelname aan groepsactiviteiten van zowel sprekende leerlingen als leerlingen met complexe communicatieproblemen (CCN) bij groepsactiviteiten

De bedoeling was de effecten van de training te onderzoeken in zes verschillende kleutergroepen van vier verschillende scholen voor speciaal onderwijs van Heliomare. Het project was dus direct bedoeld voor leerkrachten en leraarondersteuners (cluster 3-onderwijs) en indirect voor hun leerlingen. De training van de klassenteams behelsde een workshop van een dagdeel en twee coachingsgesprekken per klassenteam. Om de effecten van het trainings- en coachingstraject te onderzoeken waren per deelnemende klas acht videometingen gepland: drie voorafgaand aan het trainingstraject, twee tijdens en drie na afloop van het traject.

Resultaten

De training en coaching heeft bij zes van de zeven leerkrachten geleid tot een verbeterde leerkrachtstijl zoals tot uiting komt in de toepassing van de tien leerkrachtstrategieën. We hebben tevens kunnen aantonen dat deze verbeterde leerkrachtstijl positief samenhangt met een verbetering van het participatieniveau van alle leerlingen, waarbij de niet-sprekende leerlingen het meest lijken te profiteren. Daarmee is het nut van het trainings- en coachingstraject COCP in de klas aangetoond.

Toepassing van de resultaten in de praktijk

De resultaten van het onderzoek en de ervaringen opgedaan in het project vormen voldoende grond voor Heliomare om een implementatieplan op te stellen voor de verdere verspreiding van het ontwikkelde trainings- en coachingstraject. Via het train-de-trainersprincipe kunnen de COCP-experts van Heliomare in de komende jaren hun kennis en ervaring verder verspreiden.

Betrokken instellingen

Heliomare onderwijs en Kohnstamm Instituut.

Financiering

Het onderzoek wordt gefinancierd door Revalidatiefonds en Johanna Kinderfonds.

Publicaties

Heim M, Veen A, Brinkman E, Jonker V. Met COCP in de klas doen alle kinderen mee. Tijdschrift voor Orthopedagogiek 2018, 57(5), 179-191.

Looptijd

Startdatum: september 2016

Einddatum: december 2017

Contactpersoon

Mw. M. Heim

Uitgelicht

Meer informatie over COCP is te vinden op de website www.cocp.nl.

Deel dit bericht
Terug naar boven
Deze website maakt gebruik van cookies

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.