Menu
Hoe kunnen we u helpen? HELIOMARE BIEDT ONDERSTEUNING OP:
Niemand aan de zijlijn!

Dat is waar wij voor staan. Ook als u een handicap, beperking, autisme of niet-aangeboren hersenletsel heeft, wilt u meedoen in de maatschappij. Daarom zetten wij iedere dag onze expertise, kwaliteit en onze mentaliteit in om onze belofte waar te maken. Uiteraard staan uw behoeften en wensen hierbij centraal. Wij werken dus graag samen met u en uw naasten!

We werken voor u aan resultaat

Heliomare begrijpt als dat een keuze voor behandeling, therapie, training, onderwijsvorm of andere ondersteuning gemakkelijker te maken is als u de resultaten daarvan kunt zien. We maken graag aantoonbaar wat onze ondersteuning voor bijdrage levert aan de zelfstandigheid van onze cliënten/patiënten en leerlingen. Dat geeft u een indruk wat u van onze ondersteuning kunt verwachten.

icn_aanmelden Created with Sketch. Ik wil me
aanmelden
icn_verwijzen Created with Sketch. Ik wil iemand
verwijzen
Ik wil het
aanbod bekijken
Ik wil een
vraag stellen

Workshops voor docenten(teams) in het regulier onderwijs

Leerlingen met een handicap, chronische ziekte, gedragsprobleem, een beperking of stoornis die regulier onderwijs volgen hebben soms extra ondersteuning nodig. Hierbij is passend onderwijs nodig dat leerlingen uitdaagt, maar ook rekening houdt met wat moeilijk voor ze is of gewoon niet kan. Maar hoe weet u welke ondersteuning een leerling precies nodig heeft? En hoe pakt u dit als docent aan in de klas? Om u deskundigheid en vaardigheden uit te kunt u bij ons terecht voor korte en effectieve trainingen.

Trainingen op maat door Heliomare

De trainingen en nascholing zijn voor docenten, mentoren en coördinatoren die hun kennis en vaardigheden willen verbeteren en toepassen in de klas en in gesprekken met leerlingen en ouders. Onze trainingen zijn altijd op maat, afhankelijk van de vraag en leerbehoefte van het team. We beginnen dus altijd met een goede inventarisatie van die behoefte en geven vervolgens een advies van waaruit we een training of leertraject opzetten.

Training gespreksvoering en technieken

Vaardigheden voor mentoren en docenten om positief en stevig in gesprek te gaan met leerlingen, ouders en collega’s en andere betrokkenen. Kernthema’s:

  • Motiverende gespreksvoering
  • Oplossingsgerichte benadering
  • Provocatieve coaching
  • Persoonsgerichte ondersteuning

Kennissessies en trainingen op maat

Met deze sessies en trainingen krijgt uw team meer kennis en inzicht in de achtergrond van leerlingen met een verstandelijke of lichamelijke belemmering, die zeer moeilijk leren of langdurig ziek zijn. Maar ook over methoden om deze leerlingen te ondersteunen.

a. Medische en sociaal- emotionele achtergrond

  • Voorlichting over aandoeningen als diabetes, reuma, kanker, DCD, ADHD en autisme.
  • Gecombineerd met inzicht in sociaal-emotioneel leren, leerlijnen en methodieken om gewenst gedrag te stimuleren en aan te leren, weerbaarheid en gevoelens, omgaan met verlies en rouwverwerking.
  • En eventueel aangevuld met gebruik van medische protocollen.

b. Informatieverwerking

  • Voorlichting over executieve functies bij pubers.
  • Gecombineerd met aandacht voor de werkhouding.  

c. Motoriek

  • Teamscholing schrijfmotorische vaardigheden.
  • Teamscholing bewegingsonderwijs/handicapbeleving. 

d. (Zeer) moeilijk leren

  • ‘Moeilijk Lerend’, wat houdt dat nu precies in? Hoe leren deze leerlingen en hoe geef je dit een plaats in de dagelijkse vorm van onderwijs?
  • Ondersteuning bij het sociaal-emotioneel functioneren.


Voor informatie en een prijsopgave kunt u terecht bij Roos Breeuwer T 06 19 40 76 36 of u kunt een mail sturen naar E r.breeuwer@heliomare.nl.

Deel dit bericht
Terug naar boven

Naar school gaan als je niet-aangeboren hersenletsel hebt. Wat is daarvoor nodig?

Kinderen die gedurende hun leven hersenletsel oplopen hebben daardoor veelal een breuk in hun schoolloopbaan. Om de mogelijkheden van onderwijs te verbeteren is om te beginnen een goede samenwerking nodig tussen ouders, scholen instanties en zorginstellingen. Met subsidie van de Hersenstichting coördineert Heliomare activiteiten om daarvoor een gezamenlijk ketenprogramma te maken in Midden-Kennemerland.

Factsheet_Naar_school_met_NAH.pdf
Deze website maakt gebruik van cookies

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.