Menu
Hoe kunnen we u helpen? HELIOMARE BIEDT ONDERSTEUNING OP:
Niemand aan de zijlijn!

Dat is waar wij voor staan. Ook als u een handicap, beperking, autisme of niet-aangeboren hersenletsel heeft, wilt u meedoen in de maatschappij. Daarom zetten wij iedere dag onze expertise, kwaliteit en onze mentaliteit in om onze belofte waar te maken. Uiteraard staan uw behoeften en wensen hierbij centraal. Wij werken dus graag samen met u en uw naasten!

We werken voor u aan resultaat

Heliomare begrijpt als dat een keuze voor behandeling, therapie, training, onderwijsvorm of andere ondersteuning gemakkelijker te maken is als u de resultaten daarvan kunt zien. We maken graag aantoonbaar wat onze ondersteuning voor bijdrage levert aan de zelfstandigheid van onze cliënten/patiënten en leerlingen. Dat geeft u een indruk wat u van onze ondersteuning kunt verwachten.

icn_aanmelden Created with Sketch. Ik wil me
aanmelden
icn_verwijzen Created with Sketch. Ik wil iemand
verwijzen
Ik wil het
aanbod bekijken
Ik wil een
vraag stellen
22 oktober 2018

Samenwerking voor verbetering nazorg voor mensen met NAH door zorginnovatie

Onlangs ondertekenden Heliomare, Hersenletsel.nl en PGOsupport een intentieovereenkomst om te komen tot verbetering van het nazorgtraject voor mensen met NAH. De behoefte van cliënten aan nazorg en hun actieve betrokkenheid bij de verbetering is leidend in de samenwerking.

Mensen met hersenletsel en hun naasten merken vaak in de thuissituatie pas echt wat leven met hersenletsel inhoudt. Zowel fysiek, mentaal, emotioneel als sociaal komt er heel wat op hen af. Er leven vaak vragen of er is behoefte aan ondersteuning om te leren omgaan met de gevolgen van het letsel. Het vinden van de juiste ondersteuning of een plek waar je met je vragen terecht kunt kost veel energie en daarnaast worden vaak onnodige (zorg)kosten gemaakt.

Patiëntenvereniging Hersenletsel.nl is verheugd over de samenwerking. Bestuurslid André Rosa Spierings: “Een langgekoesterde wens gaat met deze samenwerking in vervulling. Ik ken veel schrijnende voorbeelden van mensen die jarenlang zoeken naar de juiste ondersteuning. Of wel hulp krijgen, maar niet die waarmee hun probleem wordt opgelost of waardoor zij antwoord op hun vraag krijgen. De bedoeling van deze samenwerking is om nazorgtrajecten van mensen met NAH zodanig in te richten dat het effect daarvan langdurig is en aansluit op de behoeften van de cliënt. Dat kan zijn het anders organiseren van de bestaande zorg of e-health in de vorm van een app of digitaal platform.”

De samenwerking is in eerste instantie gericht op mensen met hersenletsel in de regio Midden-Kennemerland, waaronder cliënten van Heliomare die een revalidatietraject hebben doorlopen. Heliomare is expert op het gebied van niet-aangeboren hersenletsel.Coen van Bennekom, revalidatiearts, hoogleraar en manager Innovatie & Onderzoek van Heliomare: “Onze ervaring is, dat na een revalidatieperiode men even geen behoefte heeft aan ondersteuning of contact, maar dat men na enige tijd thuis toch tegen problemen aanloopt en via vele omwegen pas terecht komt bij de juiste hulpverlening. Dat zien wij bijvoorbeeld in onze behandelcentra hersenletsel waar wij behandeling volgens Hersenz en behandeling en ondersteuning thuis aanbieden. Ook onze oud-revalidanten komen daar vaak via een omweg terecht. De aansluiting van behoefte en nazorg vraagt dus om verbetering. Dat geldt overigens ook voor mensen die niet revalideren, maar na een lichte beroerte of een ongeval na een korte ziekenhuisopname direct naar huis zijn ontslagen.”

In toenemende mate is er interesse in cliëntenparticipatie, ofwel het benutten van ervaringsdeskundigheid van cliënten en hun naasten, bij zorginnovatie en ontwikkeling van digitale zorg. Er zijn echter veel vragen over hoe dit aan te pakken. PGOsupport adviseert en ondersteunt patiënten- en cliëntenorganisaties en hun samenwerkingspartnersbij het organiseren van cliëntenparticipatie. Tijdens alle fases van zorginnovatie is de blik van cliënten nuttig. Daarom is het belangrijk om vanaf het eerste begin na te denken over het organiseren van cliëntenparticipatie. ‘Door van meet af aan samen te werken en te leren van elkaar kom je tot oplossingen die zinvol zijn voor mensen om wie het gaat. Dan zijn nieuwe toepassingen meteen gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor mensen met een beperking en mensen die minder digitaal vaardig zijn’, aldus e-health adviseur Liesbeth Meijnckens van PGOsupport.

In Nederland zijn ca. 650.000 mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit loopt men op na bijvoorbeeld een beroerte (cva) of ongeval. NAH krijg je niet alleen, 2 miljoen mensen ondervinden daardoor dagelijks de gevolgen van hersenletsel. Patiëntenvereniging Hersenletsel.nl komt op voor de belangen van al die mensen met NAH en hun naasten.

Bij Heliomare zijn jaarlijks zo’n 550 mensen met hersenletsel in klinische en poliklinische revalidatiebehandeling en ongeveer 200 volgen een behandel- en begeleidingstraject van Hersenz of krijgen begeleiding in de thuissituatie.

Meer weten over de samenwerking?
Afdeling Communicatie & Marketing T 088 920 80 14
E communicatie@heliomare.nl

Deel dit bericht
Terug naar boven
Deze website maakt gebruik van cookies

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.

Heliomare plaatst cookies om de website goed te laten werken en om de website te verbeteren. Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid. Maak uw keuze of u de cookies accepteert.